POLAZAK U ŠKOLU
Da li osnovnu školu ponovo pohađaju roditelji?
Kada je reč o ocenama, nedavna istraživanja su pokazala veliku zabrinutost roditelja oko:
- vremena
koje oni provedu sa njihovim detetom, povodom učenja, preslišavanja,
kontrolisanja zadataka, lepog pisanja, čitanja, prepričavanja,
izražavanja, usvajanja novih informacija;
- usvajanja
primarnih navika učenja dece, odnosno, koliko su u stanju samostalno da
nauče i napišu svoje domaće zadatke; jer su oba roditelja najčešće
zaposlena sa radnim vremenom od 8 č. i 30 m. do 17 časova., te im ostaje
veoma malo vremena za sve aktivnosti vezane za učenje;
- mnoga
deca imaju mnogobrojne različite vanškolske aktivnosti, kao na primer,
sportske aktivnosti, učenje jezika, muzička škola, baletska, ritmička
škola, ples, itd. što roditeljima oduzima dodatno vreme;
- veliki
broj roditelja ima dvoje dece koja pohađaju školu i moraju na istovetan
način da obrate pažnju vezanu za učenje na oba deteta;
- roditelji
nemaju vremena za izlaske i druženje sa prijateljima, izuzev povremeno
samo jedan dan vikenda; nemaju vremena za bilo kakve druge aktivnosti, a
televizija se gleda u kasnim satima;
- ispoljavanje
zabrinutosti za uspeh njihove dece u periodu prelaska u peti razred, kao i
u više razrede, zbog uvođenja višestruke razredne nastave, uvećanja broja
predmeta sa različitim nastavnicima;
- roditelji
ispoljavaju generalnu zabrinutost za dalje opredeljivanje i školovanje
njihove dece, jer imaju svest o svim tekućim promenama i izmenama u okviru
školovanja i zapošljavanja.
Šta kažu deca?
Deca, takođe, imaju svoje stanovište u vezi školskih
obaveza, pa tako smatraju:
- da
vole da uče i da dobijaju najbolje ocene;
- škola
i posebno razred je mesto za stvaranje dobrog druženja i drugarstva, zbog
toga što van škole nemaju vremena za viđanje i druženje;
- veći
broj dece uradi deo svojih domaćih zadataka samostalno, ali sačeka
roditelje sa posla da im zadatke prekontrolišu i da veći deo gradiva nauče
sa njima;
- većina
dece ima i po nekoliko vanškolskih aktivnosti, koje u većini slučajeva
pokušava da ispoštuje svakodnevno;
- većina
dece ima razvijen takmičarski duh, idu na razna takmičenja iz nekih
predmeta, (školska, opštinska, gradska, i sl.), pa zbog toga imaju dodatnu
privatnu ili školsku nastavu, što im uzima dosta vremena;
- vole
savremenu tehnologiju, - rad na kompjuteru, ali im je često uskraćen zbog
obaveza koje imaju;
- imaju
svest o obimu i težini gradiva sa prelaskom u peti i/ili više razrede i da
je zbog tog prelaska važan uspeh u četvrtom i prethodnim razredima osnovne
škole;
- malo
vremena im ostaje za igranje, što najviše vole da rade u bilo kom uzrastu;
- sa
većim uzrastom ispoljavaju sve veću ''tremu'', koja ih nekada ometa u
učenju.
Priprema roditelja i dece za prelazak u više razrede
osnovne škole
Roditelji treba da iskoriste ovo leto da pripreme svoju decu
za neki od sledećih razreda, tako što treba da urade sledeće:
- razgovor
sa detetom, koji predmeti su mu bili najteži, prema kojima je osećalo
otpor da radi domaće zadatke i da ga uči, treba da otkrije nedostatke
znanja i/ili nerazumevanja;
- analizirati
sa detetom koliko je imalo u toku školske godine slobodnog vremena za
igru;
- analizirati
sa detetom koje vrste igara najviše voli, da li samostalno ili u društvu
sa nekom decom;
- analizirati
sa detetom koliko je ono u proseku dnevno učilo samostalno, a koliko sa
roditeljima ili nekim drugim licem;
- analizirati
sa detetom koliko je samostalno u odnosu na školske obaveze i neke
svakodnevne obaveze u kući i porodici;
- napraviti
sa detetom plan dana svakodnevnog prelaska i utvrđivanja
svih delova onog gradiva koje dete nije savladalo u prethodnoj školskoj
godini; uključiti i sve ostale svakodnevne i povremene obaveze koje dete
treba da ima;
Treba bodriti dete da što samostalnije uči, puno ga
hvaliti pa čak i onda kada ne zna najbolje, jer treba da se oslobodi svake
treme. Tako će postati sigurno u sebe i spoznaće da će ocena zavisiti
isključivo od njegovog uloga.
Skrećemo pažnju onim roditeljima čija deca kreću u prvi razred
osnovne škole, da po istom prezentovanom modelu pregledaju sa svojom
decom sledeće aktivnosti: koliko su motorno spretna; kako sede za
stolom; koliko znaju od pređenog predškolskog programa; da li dobro drže olovku
i kako crtaju i šta crtaju; kako se izražavaju; da li umeju da prepričavaju
događaje; da li znaju osnovne informacije kao što su dani u nedelji, pojam
vremena (danas, juče, sutra), godišnja doba i
slično.
Kako dete uči?
Kako se sluša i šta se čuje?
Polazak u školu i nove obaveze!
Kako pomiriti školske obaveze i razne druge aktivnosti?
Značaj igranja?
Savet - naučite dete:
RADNE NAVIKE KOD DECE
Kada se počinje?
Uspostavljanje navika započinje odmah po rođenju deteta.
Roditelji određuju ritam i tempo ishrane novorođenčeta, presvlačenje, kupanje,
načine i vrste komuniciranja, kupovinu prvih igračaka, kao i svih ostalih obaveznih
i manje obaveznih aktivnosti. Već u toku i nakon prohodavanja, kada dete ima i
prve reči, roditelji postavljaju prve zabrane u cilju izbegavanja povređivanja
deteta. Sve više ga usmeravaju na igračke, slikovnice, podstiču dečji
kognitivni razvoj. Na taj način prate da li usvaja pojmove, da li razume
naloge, da li ih čuje dobro, koliko vremena i sa kakvim kvalitetom se samo
igra, uvode nošu, jer pokušavaju da mu urede fiziološke navike i prate dečji
kvalitet spavanja.
Kako dete uči?
Veliki je broj aktivnosti koje roditelji spontano uvode u
dečji život, primereno uzrastu. Tako pružaju osnovni model učenja njihovom
detetu. Postepeno uvođenje svake od aktivnosti koja treba da postane navika ili
jedna od primarnih navika, određenog uzrasnog perioda, kada je dete spremno da
je prihvati zove se obrazac ponašanja. Izraz ponašanje odnosi se na način kako
dete obavlja određenu aktivnost i da li je istu u potpunosti usvojilo. Model
učenja svake porodice se razlikuje, mada među njima ima i mnogo
sličnosti. Roditelji prenose lična iskustva stečenih navika iz svojih
primarnih porodica. Nekada roditelji ne mogu da se međusobno usaglase; život
deteta u višegeneracijskom sistemu je ometen stalnim konfliktima koga treba
slušati, pa dete ne zna koga treba da sluša; nekada su roditelji suviše
bojažljivi i popustljivi u odnosu na trening određene navike; nekada oni nisu u
stanju zbog radnog vremena i posla da isprate sve aktivnosti i da dobiju
adekvatne informacije od lica koja čuvaju decu, bilo da je baka, žena ili vaspitačice
iz vrtića; nekada imaju suviše velike zahteve i teškoće da ih sprovedu u odnosu
na dečju poslušnost i slično.
Kako se sluša i šta se čuje?
U ranom predškolskom periodu, do tri godine života deteta,
formira se osnovni model učenja po pitanju svih elementarnih navika. To je
uzrast kada se formira i osnovna struktura ličnosti deteta. Ono je u stanju da
dobro čuje svaki nalog roditelja; da reaguje odmah na njega, bilo da prekine
aktivnost u kojoj se nalazi, da bi se zatim vratilo i nastavilo tu istu aktivnost,
ali bez otpora bilo koje vrste. Poznate su priče roditelja kako ih ''dete ne
čuje'', kako moraju više puta da dozivaju dete; kako moraju oni da skupljaju
igračke umesto njega; kada traže od deteta da nešto uradi, ono viče, plače ili
se dere da ne može iz ovih ili onih razloga, da mu je to teško ili dosadno,
neka to uradi brat ili sestra ili roditelji i slično. U takvim situacijama
roditelji najčešće popuste, nekada i oni viknu ili stalno objašnjavaju i
pričaju kako to dete već jednom treba da nauči. Ima i onih roditelja koji jako
zaštićuju dete smatrajući da je ono još uvek malo, da ono ništa još ne ume, da
ima vremena kada će to naučiti, i koji sklanjaju dete kada ono pokuša samo da
skloni igračke, sa rečenicom, ''neka, ja ću..''. Takva deca postaju kasnije
nesigurna jer ne znaju zapravo šta treba da urade, - da li treba ili ne treba
da slažu igračke nakon igre. Interesantno je spomenuti da takva deca u
vrtiću učestvuju u pospremanju igračaka sa ostalom decom. Sva deca imaju isti
status u vrtiću, deca mogu međusobno da se upoređuju, žele da pomognu drugoj
deci a to uvek deluje podsticajno na decu.
Polazak u školu i nove obaveze!
U kasnijem predškolskom uzrastu, zavisno od automatizovanih
svih navika, što znači reagovanje na nalog sa bilo čije strane iz okruženja,
zavisiće i detetov socijalni status i nivo zrelosti emocionalnih reagovanja.
Priprema za školu zahteva kognitivnu, emocionalnu i socijalnu zrelost, dakle
odgovornost i sposobnost da pozitivno reaguju na naloge. Deca stvaraju i
sopstvene naloge zavisno od motiva. Ona žele da se pokažu da umeju i znaju da
urade razne stvari, da postignu takav nivo da budu često pohvaljivana i
stalno se trude. Zadovoljeni model učenja u kome su sve stečene navike
automatizovane (u potpunosti prihvaćene), pripreman je da se širi, da preuzima
i stavlja u proces ovladavanja radnim navikama u narednoj školskoj fazi.
Kako pomiriti školske obaveze i razne druge aktivnosti?
Veliki broj dece je još pre ili uporedo sa školskim
obavezama uključen i u razne sportske aktivnosti, druge muzičke škole, učenje
jezika i razne radionice. Mladi roditelji teže da su im deca preko dana
što aktivnija, jer smatraju da te aktivnosti doprinose dečjem zdravom
odrastanju. Jedan broj roditelja je u stanju da menja ili prekida sportove i
druge aktivnosti deci na samom početku, zato što se nešto njihovoj deci nije
svidelo ili im je nešto suviše teško. Ne uspevaju da ih nagovore da još malo
odlože i ne prekidaju sa određenom aktivnošću nego da sačekaju. U
jako kratkom vremenskom intervalu izmenjaju veći broj sportova ili drugih
aktivnosti, da bi na kraju sve aktivnosti prekinuli. Bez obzira na dečje
razloge ili njihove otpore, evidentno je da osnovna radna navika nije u
potpunosti formirana. Deca to slobodno vreme najčešće provode u igri. Školsko
dvorište, park ili deo zaštićene ulice od saobraćaja, postaje značajno mesto za
okupljanje i igranje dece. U zatvorenom prostoru, kada je ružno vreme, najčešća
igra je igranje igrica na kompjuteru ili se gledaju crtani filmovi kao i razne
serije. I u jednom i u drugom slučaju, deca se uvek zadržavaju daleko više
vremena na takvim aktivnostima pa roditelji moraju da ih ih zovu, opominju ili
pošalju po nekom detetu poruku da se vrate kući ili ih sami traže i slično.
Roditelji su svesni i znaju da je deci potrebna igra, ali ona prvo treba da
završe školske obaveze, a zatim i sve ostale aktivnosti koje imaju određenih
dana. Celokupan detetov dan izgleda ''natrpan'' obavezama i ono zaista ne stiže
da se zadovolji igranjem. Postoje dani u kojima nisu u stanju uopšte da se
igraju, jer imaju mnogo da napišu domaćih zadataka i da uče. Zavisno od
savladanih veština svakog deteta u okviru čitanja i pisanja kao osnovnog modela
za učenje; detetove verbalne memorije kao i harmonizacije svih njegovih
mentalnih sposobnosti, zavisiće uspešnost i brzina učenja školskog
gradiva. Na isti način zavisiće i uspešnost u okviru svake druge vanškolske
aktivnosti. Dete postaje zadovoljno, sve više je zahtevo u odnosu na sebe, voli
da pokaže svoje rezultate i nalazi vreme za igru koja postaje konstruktuivnija
i kreativnija.
Značaj igranja?
Igra bi trebala da je zastupljena svakodnevno, jer dete
treba da nauči svoj vremenski okvir za smenjivanje svih aktivnosti u toku
dana. Najvažniji razlog za svakodnevnu igru je činjenica da igra opušta i
oslobađa dete na razne načine. Popravlja mu raspoloženje, jer je slobodno i
kreativno u svojoj mašti, uči na taj način i uloge jer, često primenjuje igre u
kojima imitira odrasle. Trebalo bi i da roditelji učestvuju povremeno sa decom
u igri jer ih tako uče organizaciji radnih navika i svih ostalih
obaveza. Roditelji takođe imaju veoma naporne dane u kojima treba da obave sve
svoje obaveze, ali isto tako imaju pravo da se opuste kroz povremenu igru sa
svojom decom i da na taj način uživaju u njihovom odrastanju.
Savet - naučite dete:
- budite
raspoloženi kada budite dete, novi je dan;
- podstičite
ga da odmah ustaje i obavlja sve aktivnosti vezane za toalet,
oblačenje i za doručak;
- u
toku doručka pričajte mu šta će ono a šta ćete vi da radite kada se
vratite kući, sa posebnim osvrtom na zajedničke aktivnosti;
- svako
obećanje koje dajete detetu, potrudite se da ga ispunite;
- potrudite
se da ne kasnite, a ukoliko se to desi, polako objasnite detetu šta se
dogodilo i dogovorite se za vreme nekog drugog dana kada ćete propuštene
aktivnosti obaviti;
- pokušajte
da zamenite pitanje ''šta je bilo u školi?'', pitanjem, ''kako si se
osećao/la danas?'', a zatim ukratko recite kako ste se vi osećali i zašto
ste se tako osećali;
- napravite
dogovor sa detetom kako ćete organizovati sve aktivnosti, a da se ono ipak
igra neko vreme. Recite mu da ćete mu pomoći sve ono što vi možete;
- kada
god razgovarate sa detetom, oboje treba da sedite i da se gledate
dok pričate, jer je slušna i svaka druga pažnja tada najjača, a pamćenje
dobro;
- svakih
mesec dana, potrebno je pitati dete, šta može još bolje da uradi u okviru
nekih aktivnosti, a zatim vi treba detetu da kažete isto; navešćete dete
da bude samokritičnije, podizaće sopstvene kriterijume, biće borbenije i
samostalnije, jer ćete ga poštovati;
- svako
veče, uoči spavanja, razmenjujte kako je kome prošao dan; da li su
obavljene sve aktivnosti uspešno ili je nešto propušteno, a ako jeste,
planirajte zajedno kada će se to nadoknaditi;
- nabrojte
zajedno sa detetom, koje su sve aktivnosti predviđene za sutra;
- dobro
raspoloženje pred spavanje, uticaće na raspoloženje deteta prilikom buđenja
i ono će biti raspoloženo tokom celog dana.
Ukoliko postoji aktivnost koju dete nerado obavlja, treba
posmatrati, analizirati i razgovarati sa detetom, šta mu u toku te određene
aktivnosti predstavlja teškoću. Tako se saznaje šta ono nije do kraja savladalo
ili usvojilo kroz procese ovladavanja bilo kojom radnom navikom. Svaki
nesavladani deo procesa neke aktivnosti ima težnju da se prenese na slične
aktivnosti, što odgovara načinima ponašanja dece.
Нема коментара:
Постави коментар